Blog Image

Dansgladsbloggen

Allt om dans och litet till

Hemsida: dansglad.se
Kontakt: Örjan Wikström (kontakt@dansglad.se), Ellika Eng (ellika.eng@dansglad.se)

Museipolskan…

Allt om dans och litet tilll Posted on Sun, April 11, 2010 18:22:54

Tillägg söndag eftermiddag,
glömdes bort i blogginlägget om Storstallets dans:

På dansglad.se finns åtskilliga
dansvarianter som uppstått under danser. Några av dessa har under årens lopp
hamnat i den ordinarie dansrepertoaren, men många fler har nog glömts i samma
ögonblick som vi lämnat dansen.

Efter hemsidans tillkomst så
finns det åtminstone en dansvariant som vi vet precis när den uppstod. Det beror
att jag lade till den i dansinstruktionerna för schottis på hemsidan. Vi kallar
den för
Kallhällsvarianten i schottis, för att den uppstod på en vinterstämma i Kallhäll.
Ibland kallar vi den också för ”Roll of the neck”.

Denna kväll råkade vi också komma
på en för oss ny polskevariant som vi tyckte var kul. För att hjälpa vårt eget
minne och undvika att den hamnar i glömska så tar vi med den i bloggen. Eftersom
det var på ett museum den uppstod så känns det bra att referera till den som
museipolskan, fast Ellika föreslog alternativet ”Bli-snurrig-i-bollen-polskan”.
Så här går den till:

På en vanlig bakmes motsols
snurrar damen dessutom samtidigt ett varv motsols runt egen axel varje gång hon
går framåt.

Inledningsvis kom vi in i den genom
att jag (kavaljeren) med min högerhand gav damen styrning och litet extra fart så
hon snurrade runt egen axel. Efter några varv så räckte det bra med att föra
med vänsterhanden i damens rygg, och ingen extra styrning behövdes med
högerhanden.

Taktmässigt utförs alltså dansen
som en vanlig bakmes, men på varannan takt så dansar damen dessutom (samtidigt)
ett varv motsols. När man dansat på detta sätt ihållande en stund så kanske en
del damer upplever Ellikas alternativbenämning som förståelig.



Storstallet på Musikmuseet 10/4 2010

Allt om dans och litet tilll Posted on Sun, April 11, 2010 11:10:58

Stallet anordnade tillsammans med Musikmuseet dans i
Musikmuseets lokaler. Fem välkända spelmän stod för musiken – Kalle Almlöf,
Björn Ståbi, Per Gudmundson, Emma Reid och Roger Tallroth.

På vägen dit kunde vi konstatera att våren ännu inte
inneburit någon större värme.

Uppe kring ishavet har bara alldeles nyss isens totala
utbredning börjat minska igen, vilket är snudd på rekordsent. Inte för att de
som bevakar förhållandena där uppe vill dra några slutsatser om att det innebär
att den långsiktiga trenden med alltmer krympande isar i ishavet upphört, men
just denna kväll drog en nordlig bris över strömmen och det kändes som man
kunde ana närheten av kalla hav.

När vi anlände till Musikmuseet så kändes det att det var flera
år sedan vi senast besökte stället.

När någon från Stallet senare på kvällen presenterade dansen
beskrev han dansgolvet som jättelikt. Och så är det väl om man jämför med
Stallet, men jämfört med en del andra dansgolv och även min minnesbild från
tidigare danser från Musikmuseet, kändes i stället dansgolvet mindre.

Kanske var det inbillning, eller så har scenen byggts ut
sedan vårt senaste besök. Dessutom stod det en stor högtalarlåda framför scenen
som tog ytterligare en meter av golvet. I andra ändan upptogs en mindre del av
golvet av en liten servering och några bord, men liknande arrangemang har ju
förekommit även på några tidigare danser. Annorlunda kändes dock att det där serverades
även öl och vin.

När vi anlände pågick ännu dansinstruktion, men den avlöstes
snart av allmän dans. Inledningsvis spelade alla fem spelmännen, sedan
fortsatte dansen utan paus där de olika spelmännen spelade ensamma och i
grupperingar.

Det var gott om folk på dansen, och glädjande nog en trevlig
blandning av yngre och äldre. Och visst räckte dansgolvet ändå till, det gick
alltid att dansa.

Däremot blev det varmt! Det sades efter någon dryg timmes
dansande att man ringt efter någon fastighetsskötare som skulle försöka få
igång ventilationen. Om det lyckades vet jag inte, jag kunde i alla fall inte
märka någon påtaglig skillnad så länge vi var kvar där.

Dansen bestod huvudsakligen av
polskor, med enstaka valser och schottisar insprängda. Jag tyckte att det några
gånger var svårt att uppfatta musiken genom danssorlet på den bakre delen av
dansgolvet. Detta märktes tydligast i de snårigare polskorna, där bortfall av
distinktion i diskanten tillsammans med att det inte finns något basackompanjemang
gjorde att det vid ett fåtal tillfällen blev svårt att uppfatta takten i
musiken och till och med vad som spelades. Dock var det inget stort problem,
oftast fungerade det bra.

När vi lämnade dansen var båda
mina dansskjortor blöta. Det var därför skönt att vi hade vinden i ryggen på
tillbakavägen.